Üzemanyagőrület: pánikvásárlás, szankciókra hivatkozó Orbán-kormány

A keddi Téma egyik központi kérdése az egyre aktuálisabb üzemanyag-krízis volt, amiről Balogh Judit, a Szeged Televízió hírigazgatója Egri Gábort, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökét kérdezte.
Miszlai Dorina

2022. december 07. 23:53

Üzemanyagőrület: pánikvásárlás, szankciókra hivatkozó Orbán-kormány

A MOL kedden elismerte, hogy kritikus helyzetben van az ország üzemanyag-ellátása: a kutak negyede leürült, és habár a Dunai finomító karbantartásával végeztek, hetekbe telik mire teljes kapacitásban tud dolgozni. Matolcsy György – a Magyar Nemzeti Bank elnöke – szerint az ársapka az oka annak, hogy Európában egyedül nálunk fogyott több üzemanyag a korábbinál, ezért minél gyorsabban fel kell oldani az üzemanyag árának korlátozását – ezt a kormány meg is tette: kedd 23 órától már csak piaci áron lehet üzemanyagot kapni. 

 

Egri Gábor szerint fokozatosan kellene megszüntetni az ársapkát, a lényeg az lenne, hogy olyan áron értékesítsék az üzemanyagot, mely a többi piaci szereplőnek is megérné azt behozni, hiszen nyilvánvalóvá vált, hogy a MOL már nem képes egyedül biztosítani az ország ellátását. Ez a hiány nem csak a lakosságot érinti, hanem többek között a mentősöknek is sokat kell várniuk, hogy megtankolhassák a mentőautókat, de a fuvarozók is nehéz helyzetben vannak. Rájuk alapvetően vonatkozott egy korlátozás, miszerint egy tankolás alkalmával maximum száz litert vásárolhatnak. Ha azonban a szállítók nem tudnak megtankolni, akkor nem fogják kiszállítani az árut, ami a kereskedelemben is ellátási problémákhoz vezet. Vagyis az üzemanyaghiány összeroppanthatja a gazdaságot.

 

A MOL a családi tulajdonban lévő, jellemzően vidéki kiskutaknak már három hete nem szállít üzemanyagot, mára viszont szinte sehova sem jut. A hatályban lévő kormányrendelet értelmében, ha egy benzinkút hét napon belül 48 órán keresztül akár egyfajta üzemanyagból nem tudja kiszolgálni a fogyasztókat, akkor üzemszünetet kellene hirdetnie, ami a bolt becsukását jelenti. A kis kutak ezt akarják elkerülni, ezért a túlélés érdekében lekorlátozták a tankolható mennyiséget egy-kettő-három literre, hogy minél tovább kihúzzák: nem szeretnék, ha a családi magánvagyonra is szert tenne az állam, a megélhetésüket így is már egy éve veszélyeztetik.  

 

Az ársapka előtt az ország üzemanyag ellátását 30 százalékban importból oldották meg, ennek bevezetésével azonban eltűntek a piaci szereplők és a MOL maradt egyedüli ellátóként. Az emberek elveszítették a biztonságos ellátásba vetett bizalmukat, hiszen az ország készletei elfogytak, ez pedig beindította a pánikvásárlást. Óriási a stressz a töltőállomásokon, hogy vajon tudnak-e tankolni, ezért az emberek többsége már akkor is tankol, amikor még nem lenne szükséges.  

 

Itthon 25-26 százalékkal nőtt az üzemanyagfelhasználás, mióta bevezették az ársapkát. Eközben a környező országokban 30 százalékos csökkenés tapasztalható, hiszen nekik eddig is piaci áron kellett megvenni az üzemanyagot, de mivel az drágult, elkezdtek spórolni és kevesebb üzemanyagot vásárolni. 

 

Egri szerint ez a válság karácsonyra enyhülhet, mivel akkor az emberek nagy része otthon marad vagy kevesebbet utazik, de addig biztos, hogy problémák lesznek. Bár az ársapka eltörlésével lehetséges, hogy hamar megjelennek az importcégek, és annak ellenére, hogy piaci áron, de újra kapható lesz az üzemanyag.  

 

Orbán Viktor pénteki rádiós interjújában úgy nyilatkozott, hogy mivel a szankciók nem tiltják nekünk az orosz olaj behozatalát, így az továbbra is jönni fog, tehát nem lesz hiány. A probléma azonban az üzemanyag árával lesz, mivel már nem fogunk tudni olcsó olajhoz jutni. A miniszerelnök szerint az EU szankcióinak eredménye az üzemanyaghiány, de mivel az üzemanyagszállítás akadozása már három héttel ezelőtt is problémát jelentett, így kijelenthetjük, hogy nem a brüsszeli szankciók okozzák itthon a hiányt.

 

Nézze meg mit mondott Egri Gábor még kedden, az ársapka megszüntetése előtt!